Reisevilkår - Caddie Golfreiser A/S

Caddie Golfreiser (en del av den danske turoperatøren Caddie Golfrejser A/S - CVR-nr. 32553060) og er underlagt pakkereiseloven (lov nr. 1666 av 26/12/2017), som gir omfattende forbrukerbeskyttelse. De generelle reisevilkårene er utarbeidet i henhold til retningslinjer fra Danmarks Rejsebureau Forening (DRF). Reisevilkårene regulerer avtaleforholdet mellom Caddie Golfreiser (heretter turoperatøren) og kunden (heretter den reisende) som kjøper en pakkereise.

1. Generell informasjon

1.1 Hva er en pakkereise?
For at en reise skal omfattes av pakkereiseloven, må den inneholde en kombinasjon av minst to av følgende elementer; transport, overnatting, leiebil eller annen reiserelatert tjeneste som golf eller en utflukt, som selges samlet av turoperatøren og har en varighet på mer enn 24 timer eller inkluderer overnatting.

1.2 Reisegarantifondet og Danmarks Rejsebureau Forening, samt utvidet ansvarsforsikring
Turoperatøren er tilsluttet den danske Reisegarantifonden (reg.nr. 2201) og er medlem av Danmarks Rejsebureau Forening (DRF). I tillegg har turoperatøren tegnet en særskilt ansvarsforsikring hos Gouda Reiseforsikring A/S (en del av Gjensidige) i forbindelse med vårt utvidede ansvar som turoperatør.

1.3 Avtalegrunnlag
Avtalegrunnlaget består av det innsendte tilbudsmaterialet med typisk følgende deler: ordrebekreftelse (faktura), reiserute, generelle reisebetingelser, eventuell praktisk informasjon om reisen og visumveiledning, samt annet utlevert materiale. Det forventes at våre reisende har satt seg inn i avtalegrunnlaget for reisen før de aksepterer det innsendte tilbudet.


2. Inngåelse av en kontrakt - kjøp av en pakkereise

2.1 Tilbud og aksept
Den reisende mottar et skriftlig tilbud med betalingsbetingelser sammen med de generelle reisevilkårene. Den reisende er selv ansvarlig for at navnene som er oppgitt i tilbudet og reisedokumentene er identiske med det fulle navnet som er oppgitt i den reisendes gyldige pass. Flyselskapene tillater normalt ikke navneendringer i utstedte billetter, og en endring vil derfor ofte medføre kostnader fra NOK1.150,- og opp til en ny flybillett. Hvis navneendringen skyldes den reisendes forhold, må den reisende selv betale kostnadene i forbindelse med navneendringen. Hvis endringer ikke er mulig, kan den reisende ikke holde reisearrangøren ansvarlig.

Den reisende aksepterer tilbudet innen fristen som er angitt i tilbudet, og avtalen er bindende for både turoperatøren og den reisende. Hvis den reisende ikke aksepterer tilbudet innen fristen, er reisearrangøren ikke lenger bundet av tilbudet. Den reisende aksepterer ved å betale et depositum.

Dersom den reisende aksepterer reisearrangørens tilbud per telefon, sendes et skriftlig tilbud med de aktuelle avtalevilkårene og de generelle reisevilkårene.

Rabattavtaler med andre selskaper skal opplyses av den reisende ved bestilling og senest før første innbetaling.

2.2. Pris
Reisens pris er en såkalt "totalpris", noe som betyr at den inkluderer alle obligatoriske skatter og avgifter. På de respektive reisemålene kan det påløpe lokale avgifter, hotellskatter, inngangsbilletter og skatter som ikke er mulig å betale på avtaletidspunktet, da disse betalingene er knyttet til lokale bestemmelser eller forbruk av tilleggstjenester. Det vil fremgå tydelig av tilbudsmaterialet hva som er inkludert og ikke inkludert i reisens pris. Dersom det gjøres endringer i den konkrete reisen eller vilkårene for reisen som følge av den reisendes forhold, kan dette medføre at prisen endres, og den reisende kan bli belastet og pålagt tilleggsbetaling. 

2.3. Depositum og betaling
Depositumet er 25 % av reisens totalpris, dog minimum NOK 4.500,- . Eventuell bestilt avbestillingsforsikring skal betales samtidig med depositumet. Restbeløpet skal betales senest 7 uker før avreise, med mindre annet er oppgitt. Reiser kan ha spesielle betalingsbetingelser med forhøyet depositum. Dette vil fremgå av ordrebekreftelsen.

Dersom fristen for innbetaling av restbeløpet ikke overholdes, har reisearrangøren rett til å heve avtalen og anse reisen som avbestilt av den reisende den dagen restbeløpet skulle vært innbetalt. I slike tilfeller vil det allerede innbetalte beløpet ikke bli refundert.

Hvis reisen bestilles og betales via reisearrangørens nettside, er den reisende forpliktet til å skrive ut eller laste ned og lese alle relevante dokumenter og opplysninger. Dette inkluderer en beskrivelse av reisens nøyaktige reiserute, gjeldende priser, forventede og uventede tilleggskostnader og spesielle vilkår som gjelder for det aktuelle reisemålet.

2.3.1 Betalingsmåter
Vi gjør oppmerksom på at det på grunn av gjeldende hvitvaskingslovgivning ikke er mulig å betale mer enn 19 999 DKK i kontanter per reise.

Følgende betalingskort aksepteres på reisearrangørens hjemmeside: Visa, Mastercard og Dankort. Logg inn på "Min side / Betaling" for å se bestillingen og betale for reisen. Det er gratis å betale med kredittkort, med unntak av bedriftskort og utenlandske kort.

Det er også mulig å betale med bankoverføring eller betalingskort (FI/giro). Begge deler finner du på fakturaen du får tilsendt.

2.3.2 Gavekort
Innkjøpte gavekort og gavekort utstedt av turoperatøren kan brukes til å kjøpe reiser på www.caddie-golfreiser.no Gavekort og vouchere er gyldige i 3 år fra utstedelsesdato og kan ikke byttes til kontanter.

For gavekort sponset av turoperatøren gjelder i tillegg til ovennevnte at gavekortet ikke kan overføres til en annen person og kan ha en kortere gyldighetsperiode. Gavekortet er derfor personlig. Det kan også være begrensninger i forhold til bestemte leverandører, land, områder og tilgjengelige reiseperioder.


3. Forbindelsesreiser

3.1 Hva er en tilslutningsreise
En tilslutningsreise er transport av den reisende til og fra stedet der den kjøpte pakkereisen begynner og slutter. Dette vil bli oppgitt i forbindelse med bestillingen.

3.2 Ansvar for tilslutningsreiser
Reisearrangøren er kun ansvarlig for en tilslutningsreise dersom den er solgt av reisearrangøren sammen med hovedarrangementet og som en del av pakkereisen. Den reisende må derfor være forsiktig med å bestille tilslutningsfly eller togreiser på egen hånd som ikke kan endres. Dette gjelder for eksempel i tilfeller der de internasjonale flytidene endres før avreise, slik at tilslutningsreisen må legges om.

 

4. Avbestillings- og reiseforsikring

4.1 Avbestillingsforsikring
Det anbefales på det sterkeste at den reisende tegner en avbestillingsforsikring før den reisende aksepterer det fremsatte tilbudet og innbetaler depositumet. Avbestillingsforsikringen vil normalt dekke avbestilling av reisen i forbindelse med akutt sykdom før avreise hos den reisende eller den reisendes nærmeste familie. Reisearrangøren vil før avtaleinngåelse informere den reisende om muligheten for å tegne avbestillingsforsikring gjennom Gouda (https://www.gouda.no/privat/reiseforsikring/avbestillingsforsikring), vilkårene for reiseforsikringen kan leses her: https://www.gouda.no/gouda.no/files/conditions/Avbestillingsforsikring%20655.1%20-%20jun22.pdf.

4.2 Reiseforsikring
Alle reisende skal ha en reiseforsikring som dekker utgifter i forbindelse med ulykke, sykdom, behandling og hjemtransport. Forsikringen bør også omfatte bagasjedekning. Dersom den reisende ikke allerede er forsikret, er det mulig å tegne reiseforsikring gjennom Gouda (https://www.gouda.no/privat/reiseforsikring/kjop-reiseforsikring#/), og du kan lese om vilkårene her: https://www.gouda.no/privat/vilkår Dersom den reisende ønsker å inngå avtale om kjøp av reise- og avbestillingsforsikring via reisearrangøren, må dette gjøres før endelig avtale inngås.


5. Generelle plikter for den reisende

5.1 Pass
Den reisende skal sørge for å medbringe gyldig pass med minst 6 måneders gyldighet ved reisens slutt. Den reisende skal ved avtaleinngåelsen gi opplysninger om sin og eventuelle medreisendes nasjonalitet, herunder opplysninger om dansk eller utenlandsk pass og eventuelt dobbelt statsborgerskap av hensyn til reisearrangørens opplysningsplikt ved flyreiser, samt eventuelle visum- eller andre innreisekrav. Utenlandske statsborgere med dansk oppholdstillatelse skal alltid medbringe gyldig pass og gyldig oppholdstillatelse.

5.2 Visum
Visumformaliteter skal alltid være i orden før avreise og dokumenteres ved innsjekking på flyplassen. Derfor må offisiell dokumentasjon på eventuelle visum medbringes. Vær oppmerksom på at visum også kan være påkrevd ved transittreiser. Reisearrangøren kan vanligvis være behjelpelig med visum, men reisearrangørens informasjon om pass- og visumkrav for den reisende er basert på reglene for danske statsborgere. Hvis den reisende ikke har dansk pass eller har dobbelt statsborgerskap, må den reisende gjøre turoperatøren oppmerksom på dette slik at den reisende kan få riktig råd og veiledning, herunder henvisning til relevante myndigheter.

5.2 Vaksinasjoner
Eventuelle påkrevde vaksinasjoner må dokumenteres av den reisende. Reisearrangøren kan ikke holdes ansvarlig for manglende dokumentasjon eller korrekte vaksinasjoner. 

5.3 Andre reisetillatelser
Vær oppmerksom på at enkelte land krever gyldig returbillett og et visst beløp i valuta ved innreise. Det kan også være et krav at den reisendes reiseforsikring må være dokumentert på engelsk. Den enkelte reisende er alltid selv ansvarlig for å medbringe nødvendige gyldige reisedokumenter. 

5.4 Helse 
Som hovedregel forutsetter reisearrangøren at den reisende er selvhjulpen, og den reisende er selv ansvarlig for å vurdere om han/hun kan gjennomføre reisen. Dersom den reisende har nedsatt bevegelsesevne eller redusert kapasitet på annen måte, skal dette alltid opplyses til reisearrangøren ved bestilling. Det forutsettes at den reisende gir reisearrangøren all nødvendig og relevant informasjon om sine helsemessige utfordringer og behov.

Det vil fremgå av materialet for den aktuelle reisen hvilken mobilitet som forventes av den enkelte reisende for å kunne delta. Spesielt reiser med kulturelt innhold eller turer i naturen stiller krav til fysisk formåen. Reisearrangøren forbeholder seg retten til ikke å arrangere en reise for reisende som etter en skjønnsmessig vurdering ikke vil være i stand til å gjennomføre reisen på egen hånd. Et slikt avslag er uten ansvar for reisearrangøren.

5.5 Regler for oppførsel
Den reisende skal følge de adferdsreglene som gjelder for alle underleverandører på reisen. Den reisende skal alltid oppføre seg slik at eventuelle medreisende ikke føler seg til ulempe. I motsatt fall, og i alvorlige tilfeller, kan dette føre til at den reisende blir utestengt av reisearrangøren eller dennes representanter fra videre deltakelse på reisen. Hvis det dreier seg om en gruppereise, må den reisende i slike tilfeller selv sørge for hjemtransport og betale de tilhørende kostnadene. Den reisende har ikke krav på noen form for refusjon av allerede innbetalte beløp og betalinger for reisen.

Hvis den reisende ikke har overholdt bestemmelsene ovenfor, kan den reisende ikke rette krav mot turoperatøren, formidleren eller underleverandører for reisen for konsekvenser, mangler, ulemper eller tap som skyldes manglende overholdelse av den reisendes generelle forpliktelser.

Reisearrangøren er ikke ansvarlig for utøvelse av offentlig myndighet, herunder, men ikke begrenset til, politiets inngripen/tiltak mot den reisende i forbindelse med den reisendes upassende oppførsel. I slike situasjoner er den reisende ansvarlig for eventuelle utgifter som den reisende pådrar seg, og den reisende kan ikke rette krav mot reisearrangøren, og den reisende har heller ikke krav på refusjon av pakkereisens pris.

5.6 Bagasje
Hver enkelt reisende er ansvarlig for sin egen bagasje. Arrangøren er ikke ansvarlig for skadet eller bortkommet bagasje under reisen.

5.7 Oppmøte generelt
Den reisende skal generelt og fortløpende holde seg orientert om avreisested og tidspunkt for de transportmidler, utflukter, greenfee osv. som inngår i reisen. Eventuelle endringer i reiseplanen vil bli meddelt den reisende individuelt eller ved oppslag på et på forhånd avtalt sted, enten av reisearrangøren, dennes representanter eller reisearrangørens underleverandører. 

I tilfeller der den reisende ikke er i stand til å ankomme i tide til den bestilte reisetjenesten, må den reisende kontakte den aktuelle leverandøren og informere om den forsinkede ankomsten. Dersom den reisende ikke kommer frem til en tilfredsstillende løsning med leverandøren, skal den reisende umiddelbart kontakte reisearrangøren for videre bistand. 

Dersom den reisende ikke møter opp og ikke kontakter henholdsvis leverandøren og/eller turoperatøren, vil bestillingen bli kansellert av leverandøren, og den reisende vil ikke kunne benytte seg av bestillingen eller få refundert betalingen for den.

5.8 Ankomst med fly
Hvis flybilletter er en del av pakkereisen, må den reisende holde seg orientert om gjeldende reisetider under reisen. Dette gjøres ved å sjekke i god tid før den konkrete avreisen om det har skjedd endringer i forhold til reisetiden som er oppgitt i reisedokumentene. Dette kan vanligvis gjøres via reisearrangørens lokale leverandører.

Normalt skal innsjekking for internasjonale flyreiser skje to timer før oppgitt avgangstid, og vi anbefaler at du ankommer flyplassen i god tid. Noen flyselskaper krever tidligere innsjekking. Den reisende må ha gjennomført eventuell innsjekking i henhold til de tider og steder for siste innsjekking på ut- og hjemreisen som er angitt i reiseruten eller andre tydelige instruksjoner. Den reisende er ansvarlig for å gjøre oppmerksom på seg selv i innsjekkingskøen hvis den reisende forventer at han/hun ikke vil kunne fullføre innsjekkingen innen de oppgitte tidene.

Hvis ankomst- og avreiseflyplassen er den samme, er det lurt å forhøre seg ved ankomst om gjeldende innsjekkingstider for den senere avgangen. Vær også oppmerksom på at informasjon fra reiseruten eller flyselskapet om gater og terminaler kun er veiledende, ikke bindende og utenfor reisearrangørens kontroll. I slike situasjoner kan den reisende ikke rette krav mot reisearrangøren. Dobbeltsjekk derfor alltid gate/terminal - spesielt ved bytte av fly med korte tidsintervaller.

Flybilletter må brukes i riktig rekkefølge. Hvis den reisende ikke bruker flybillettene i riktig rekkefølge, vil flyselskapet kansellere de resterende flyvningene. Den reisende kan derfor ikke bare bruke enkelte delstrekninger av en flyreise. Den reisende kan for eksempel ikke bare bruke en returflyvning.

5.9 Manglende overholdelse
Dersom den reisende ikke overholder kravene til pass, visum, helseformaliteter, andre påkrevde dokumenter, angivelse av riktig navn på reisedokumentene og gjennomgang av disse, reglene om punktlig oppmøte og ordensreglene, kan den reisende ikke gjøre krav gjeldende mot reisearrangøren, formidleren eller underleverandøren av pakkereisen for følger, mangler, ulemper eller tap som følge av manglende overholdelse av den reisendes alminnelige plikter.


6. Reisedokumenter

6.1 Endelige reisedokumenter
De endelige reisedokumentene vil normalt bli sendt eller være tilgjengelige for den reisende via Min side på caddiegolfrejser.dk, slik at den reisende har dem digitalt i hånden eller tilgjengelig senest 10 dager før avreise. Dette gjelder alle nødvendige reisedokumenter som flybilletter, vouchere og den sist oppdaterte reiseruten. Den reisende er forpliktet til å gjennomgå de innsendte reisedokumentene ved mottak og må umiddelbart reagere overfor turoperatøren dersom opplysningene ikke stemmer overens med det som er avtalt. 

I tillegg kan det ha blitt gjort mindre endringer i reisetidene i flydokumentene siden den opprinnelige bestillingen, og det er derfor viktig å kontrollere avgangstidene i de endelige reisedokumentene. Det er også viktig å kontrollere at reiseruten er som avtalt med tid og sted. I tillegg er det viktig å kontrollere at flybillettene er korrekt utstedt med navn i henhold til passet.


7. Ændringer af indgåede aftaler

7.1. Overdragelse af pakkerejsen
Den rejsende kan overdrage rejsen til en anden person mod et ekspeditionsgebyr på kr. 750, samt eventuelle ekstra omkostninger som rejsearrangøren måtte blive pålagt af pakkerejsens underleverandører som følge af overdragelse. Det er en forudsætning, at den til hvem rejsen overdrages, bliver bekendtgjort med rejsearrangørens anførte rejsebetingelser og krav for gennemførelse af rejsen. Adgangen til at overdrage pakkerejsen kan dog helt eller delvist begrænses af rejsearrangøren, hvis overdragelsen ikke er mulig som følge af underleverandørers vilkår. Den rejsende og den - til hvem rejsen overdrages - hæfter solidarisk for betaling af et eventuelt restbeløb og eventuelle omkostninger, der følger af overdragelsen.

Meddelelse om overdragelse skal gives til rejsearrangøren på et varigt medium senest 7 dage inden rejsens påbegyndelse. Meddelelse efter dette tidspunkt medfører, at den rejsende mister retten til at overdrage pakkerejsen.

7.2. Prisændringer
Rejsearrangøren kan efter aftalens indgåelse ændre i den aftalte pris for pakkerejsen, hvis der sker:

  • ændringer i prisen for befordring af passagerer som følge af udgifter til brændstof eller andre energikilder
  • ændringer i skatter, afgifter eller gebyrer for pakkerejsens rejseydelser, som er pålagt af en tredjemand, der ikke er direkte involveret i leveringen af pakkerejsen
  • ændringer i valutakurser, som er anvendt ved beregning af prisen for den pågældende pakkerejse

7.1. Overdragelse av pakkereisen
Den reisende kan overdra reisen til en annen person mot et ekspedisjonsgebyr på DKK 750, samt eventuelle merkostnader som reisearrangøren måtte pådra seg fra pakkereisens underleverandører som følge av overdragelsen. Det er en forutsetning at personen som reisen overdras til, gjøres kjent med reisearrangørens oppgitte reisevilkår og krav til gjennomføring av reisen. Retten til å overdra pakkereisen kan imidlertid helt eller delvis begrenses av reisearrangøren dersom overdragelsen ikke er mulig på grunn av underleverandørenes vilkår. Den reisende og den som overdragelsen skjer til, er solidarisk ansvarlige for betaling av restbeløp og eventuelle kostnader i forbindelse med overdragelsen.

Melding om overdragelse må gis til reisearrangøren på et varig medium senest 7 dager før reisens start. Melding etter dette tidspunktet medfører at den reisende mister retten til å overdra pakkereisen.

7.2 Prisendringer
Etter at avtalen er inngått, kan turoperatøren endre den avtalte prisen for pakkereisen dersom det skjer

  • endringer i prisen for transport av passasjerer på grunn av endringer i prisen på drivstoff eller andre energikilder
  • endringer i skatter, avgifter eller gebyrer for reisetjenestene i pakkereisen som pålegges av 
  • en tredjepart som ikke er direkte involvert i leveringen av pakkereisen
  • endringer i valutakurser som brukes til å beregne prisen på den aktuelle pakkereisen.


Beregningen av disse endringene gjøres i henhold til regneeksemplene nedenfor:

Avtalt pris

Endring

Beregning

Ny pris

3000 NOK

Herav drivstofftillegg:

200 NOK

Økning i drivstofftillegget:

50 NOK

200 NOK + 50 NOK

3050 NOK

3000 NOK

Herav skatter og avgifter:

500 NOK

Økning i skatter og avgifter:

100 NOK

500 NOK + 100 NOK

3100 NOK

3000 NOK

Avregnes til valutakurs:

3.00 

Kursendring:

3.0 til 3.1

(3000 NOK / 3.00)*3.1

3100 NOK


Hvis justeringen overstiger 10 % av reisens totalpris, har den reisende rett til å heve kjøpet. Hvis det er mindre enn 20 dager til avreise, kan det ikke foretas noen justering. Prisen på reisen vil ikke bli justert hvis det er endringer på mindre enn DKK 100.

7.3 Arrangørens endringer i pakkereisen før pakkereisens begynnelse

7.3.1 Ubetydelige endringer
Før pakkereisen starter, har reisearrangøren rett til å foreta ubetydelige endringer i pakkereisen uten den reisendes samtykke. Den reisende er forpliktet til å godta slike endringer dersom reisearrangøren før pakkereisens begynnelse og uten ugrunnet opphold klart og utvetydig informerer den reisende om de aktuelle endringene.

7.3.2 Andre endringer

Hvis turoperatøren, før pakkereisen starter:

  • gjør vesentlige endringer i pakkereisen 
  • ikke kan levere visse tjenester som den reisende har bedt om og som reisearrangøren har akseptert
  • øker prisen på pakkereisen med mer enn 8 % 

kan den reisende gjøre følgende:

  • kansellere avtalen og få tilbakebetalt det innbetalte beløpet for reisen
  • delta på en erstatningsreise hvis arrangøren tilbyr dette. Noen ganger tilbys erstatningsreise kun mot en ekstra kostnad
  • få et prisavslag som tilsvarer reisens verdiforringelse

Reisearrangøren er forpliktet til å kontakte den reisende uten ugrunnet opphold og informere ham/henne om vesentlige endringer og hvilken betydning de kan ha. Reisearrangøren skal i sitt varsel sette en rimelig frist for den reisende til å akseptere eller avvise endringene og samtidig informere den reisende om at konsekvensen av ikke å overholde denne fristen er at den reisende anses å ha akseptert endringene som omfattes av punkt 7.3.2.

Vi gjør oppmerksom på at utskifting av en bestemt Pro coach/matchleder/golfvert/turleder på en pakkereise ikke er en gyldig grunn til å avbestille golfreisen dersom representanten er forhindret fra å delta på reisen på grunn av personlige årsaker eller sykdom.

Den reisende kan i visse situasjoner ha rett til kompensasjon dersom det har oppstått et økonomisk tap som følge av ovennevnte vesentlige endringer, med mindre årsaken til dette skyldes uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter.

7.3.3 Flyforsinkelser
Når det gjelder flyforsinkelser som omfattes av EU-forordning 261, må klager rettes direkte til flyselskapet, ettersom denne forordningen regulerer forholdet mellom den reisende og flyselskapet. Turoperatøren er dermed ikke underlagt forordning 261, men omfattes kun av pakkereiselovgivningen. 

Den reisendes viktige oppgaver umiddelbart etter hjemkomsten er dermed ikke noe som angår turoperatøren. Reisearrangørens ansvar strekker seg aldri lenger enn det som følger av internasjonale regler og konvensjoner.

7.4 Endringer i pakkereisen foretatt av den reisende
Hvis den reisende ønsker å gjøre endringer i pakkereisen, må den reisende kontakte reisearrangøren så snart som mulig. Hvis det er mulig for reisearrangøren å endre pakkereisen, må den reisende betale merkostnadene som endringene medfører. Reisearrangøren er ikke forpliktet til å endre pakkereisen.   

Dersom den reisende ønsker å gjøre endringer som reisebyrået ikke kan imøtekomme i den eksisterende avtalen, vil endringen, dersom den reisende opprettholder ønsket om å endre pakkereisen, anses som en avbestilling av pakkereisen, jf. pkt. 8.1.2, og en ny bestilling.

I denne forbindelse gjøres den reisende oppmerksom på at alle flybilletter som inngår i pakkereiser, ikke kan endres eller refunderes etter at de er bestilt ("ikke-refunderbare" billetter).

Endringer som ønskes etter ankomst til reisemålet, kan kun gjøres ved å kontakte vår leverandør på reisemålet eller hotell- og proshop-personalet. Betaling for endringer må også gjøres på stedet. I disse tilfellene vil prisene være de gjeldende prisene på det aktuelle reisemålet.

7.4 Endringer i pakkereisen foretatt av den reisende
Hvis den reisende ønsker å gjøre endringer i pakkereisen, må den reisende kontakte reisearrangøren så snart som mulig. Hvis det er mulig for reisearrangøren å endre pakkereisen, må den reisende betale merkostnadene som endringene medfører. Reisearrangøren er ikke forpliktet til å endre pakkereisen.   

Dersom den reisende ønsker å gjøre endringer som reisebyrået ikke kan imøtekomme i den eksisterende avtalen, vil endringen, dersom den reisende opprettholder ønsket om å endre pakkereisen, anses som en avbestilling av pakkereisen, jf. pkt. 8.1.2, og en ny bestilling.

I denne forbindelse gjøres den reisende oppmerksom på at alle flybilletter som inngår i pakkereiser, ikke kan endres eller refunderes etter at de er bestilt ("ikke-refunderbare" billetter).

Endringer som ønskes etter ankomst til reisemålet, kan kun gjøres ved å kontakte vår leverandør på reisemålet eller hotell- og proshop-personalet. Betaling for endringer må også gjøres på stedet. I disse tilfellene vil prisene være de gjeldende prisene på det aktuelle reisemålet.


8. Aftalens ophør

8.1. Den rejsendes opsigelse af aftale
Den rejsende kan afbestille pakkerejsen inden pakkerejsens begyndelse efter nedenstående standardiserede afbestillingsvilkår. Afbestilling af rejsen skal foretages skriftligt per e-mail til info@caddiegolf.dk.

8.1.1 Den rejsendes fortrydelsesret
For køb af pakkerejser gælder der ingen fortrydelsesret, jf. forbrugeraftalelovens § 18, stk. 2, nr. 1 samt § 7 stk. 2 nr. 5, der undtager personbefordring fra forbrugeraftalelovens anvendelsesområde.

8.1.2. Den rejsendes normale afbestillingsvilkår for pakkerejser
Følgende regler er gældende, hvis der ikke er anført andre bestemmelser på bekræftelsen (fakturaen):

  • Ved afbestilling fra bestillingstidspunktet indtil 45 dage før afrejse er depositum tabt
  • Ved afbestilling fra 44 dage til 35 dage før afrejsen er 50% af rejsens pris tabt. Hvis depositummet overstiger 50% af rejsens pris, er det kun det resterende af det indbetalte, som kan tilbagebetales
  • Ved afbestilling fra 34 dage og indtil afrejsedagen er 100% af rejsens pris tabt

Der gøres opmærksom på, at der kan være ekstraordinære omkostninger forbundet med enkelte rejser, som gør at der kan være andre afbestillingsregler for pakkerejsen. Dette vil fremgå på den oprindelige booking bekræftelse.

8. Oppsigelse av avtalen

8.1 Avbestilling av avtalen fra den reisendes side
Den reisende kan avbestille pakkereisen før pakkereisens start i henhold til de standardiserte avbestillingsvilkårene nedenfor. Avbestilling av reisen må skje skriftlig per e-post til kundesupport@caddie-golfreiser.no.

8.1.1 Den reisendes avbestillingsrett
Den reisende har ikke angrerett ved kjøp av pakkereiser, jf. forbrukerkjøpsloven § 18, stk. 2, nr. 1 og § 7, stk. 2, nr. 5, som unntar persontransport fra forbrukerkjøpslovens virkeområde.

8.1.2 Den reisendes normale avbestillingsvilkår for pakkereiser
Følgende regler gjelder hvis ikke annet fremgår av bekreftelsen (fakturaen):

  • Ved avbestilling fra bestillingstidspunktet og frem til 45 dager før avreise er depositumet tapt
  • Ved avbestilling fra 44 dager til 35 dager før avreise tapes 50 % av reisens pris. Hvis depositumet overstiger 50 % av reisens pris, refunderes kun resten av depositumet
  • Ved avbestilling fra 34 dager og frem til avreisedagen er 100 % av reisens pris tapt

Vær oppmerksom på at det kan være ekstraordinære kostnader forbundet med enkeltreiser, noe som betyr at det kan være andre avbestillingsregler for pakkereisen. Dette vil fremgå av den opprinnelige bestillingsbekreftelsen.

8.1.3 Avbestilling fra den reisendes side ved sykdom
Hvis reisen avbestilles på grunn av sykdom, må avbestillingen likevel skje skriftlig. Avbestillingsreglene i punkt 8.1.2 gjelder fortsatt. Ved tap på den betalte reisen må forsikringsselskapet der du har tegnet avbestillingsforsikring, kontaktes av den reisende i etterkant. Eventuell dekning er et anliggende mellom den reisende og forsikringsselskapet som benyttes.

8.1.4 Avbestilling fra den reisendes side ved krigshandlinger osv.
Hvis det innen 2 dager før reisens begynnelse inntreffer naturkatastrofer, krigshandlinger, livstruende smittsomme sykdommer og andre lignende hendelser, kan reisen avbestilles kostnadsfritt hvis det danske utenriksdepartementet fraråder reiser til det aktuelle området og hendelsene har inntruffet etter at reisen er bestilt (se mer på www.um.dk).

Den kostnadsfrie avbestillingsretten gjelder imidlertid ikke hvis den reisende kjente eller burde ha kjent til den aktuelle hendelsen da avtalen ble inngått, eller hvis hendelsen på annen måte var allment kjent. Hvis den reisende ikke kan avbestille vederlagsfritt i henhold til ovenstående, gjelder de alminnelige avbestillingsreglene, jf. pkt. 8.1.2.

Ved kostnadsfri avbestilling har den reisende rett til full refusjon av reisens pris, men har ikke krav på ytterligere kompensasjon fra reisearrangøren.

Ved reiser til flere områder og/eller land har den reisende kun rett til å avbestille den delen av pakkereisen som foregår i det området som er angitt. Hvis denne delen av pakkereisen utgjør en vesentlig del av pakkereisen, har kunden imidlertid rett til å avbestille hele reisen.

8.1.5 Administrasjonsgebyr ved endringer
Hvis den reisende ønsker å endre pakkereisen, må han/hun kontakte reisearrangøren så snart som mulig. Hvis det er mulig for reisearrangøren å endre pakkereisen, må kunden betale de ekstra kostnadene som endringene medfører. Pakken kan ikke endres senere enn 7 dager før avreise. Reisearrangøren er ikke forpliktet til å endre pakkereisen. Det påløper alltid et administrasjonsgebyr på NOK 450,- per person/endring. Alle endringer må gjøres skriftlig. Dette gjelder ikke endringer i forbindelse med Dette gjelder ikke endringer i forbindelse med overdragelse av reisen til en annen person.

8.2 Arrangørens oppsigelse av kontrakten

8.2.1 Avbestilling fra arrangørens side på grunn av manglende deltakelse
Dersom gjennomføringen av reisen er betinget av et bestemt minimumsantall deltakere, vil dette fremgå av reisearrangørens tilbudsmateriale eller annet sted i avtalegrunnlaget. Det vil også fremgå hvilket minimumsantall deltakere som kreves eller et minimumsbelegg før reisen gjennomføres, samt når dette antallet må være nådd før reisens start.

Hvis det nødvendige antall deltakere ikke er oppnådd innen det angitte tidspunktet, kan reisearrangøren heve pakkereiseavtalen uten ansvar. Reisearrangøren skal underrette den reisende om oppsigelsen av avtalen innen den fristen som er angitt i avtalen, men ikke senere enn

  • 20 dager før pakkereisen starter hvis reisens varighet er mer enn seks dager
  • 7 dager før pakkereisens start hvis pakkereisen varer mellom to og seks dager
  • 48 timer før pakkereisens start hvis pakkereisen varer mindre enn to dager

8.2.2 Arrangørens avbestilling på grunn av uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter
Reisearrangøren kan også heve avtalen om en pakkereise uten ansvar hvis reisearrangøren ikke kan oppfylle avtalen på grunn av uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter. Dette skyldes ytre omstendigheter som reisearrangøren og våre samarbeidspartnere ikke har noen innflytelse på eller ikke kunne forutse (force majeure-lignende omstendigheter), dersom reisearrangøren varsler den reisende om kanselleringen av avtalen uten ugrunnet opphold og før pakkereisen starter.

I ovennevnte avbestillingssituasjoner vil den reisende få refundert de innbetalte beløpene for reisen senest 14 dager etter avbestillingen, og den reisende har ikke krav på kompensasjon.

 

9. Klager

9.1 Feil eller mangler på stedet
Hvis en mangel oppdages etter reisens begynnelse - underveis eller på reisemålet - må den reisende umiddelbart etter at mangelen er oppdaget reklamere over mangelen til reisearrangøren eller dennes representant på reisemålet. Hvis reisearrangørens representant ikke kan eller vil avhjelpe mangelen, eller etter den reisendes mening ikke avhjelper mangelen på en tilfredsstillende måte, må den reisende reklamere direkte til arrangøren. Den reisende må sørge for at reklamasjonen blir tatt til etterretning av reisearrangørens representanter. Dersom den reisende unnlater å reklamere som beskrevet ovenfor, får dette konsekvenser for den reisendes rett til senere å påberope seg mangelen og for å få erstatning.

9.2 Kontakt med reisearrangøren
Reisearrangøren kan alltid kontaktes på det nødnummeret som er oppgitt i reisedokumentene. Hvis reisearrangøren kontaktes utenfor deres åpningstider, vil feilen eller mangelen ikke bli registrert før neste virkedag eller i åpningstiden, noe som kan påvirke størrelsen på en eventuell erstatning. En reklamasjon eller feil skal alltid bekreftes skriftlig, så en telefonsamtale vil ikke bli registrert som en reklamasjon med mindre den reisende påpeker dette og krever en skriftlig bekreftelse.

Ved reklamasjon til reisearrangøren skal den reisende opplyse om hvorvidt den reisende også har søkt om erstatning eller kompensasjon fra transportøren i henhold til EUs regelverk om passasjerrettigheter og erstatningsansvar ved passasjertransport og i henhold til internasjonale konvensjoner som også regulerer dette.

Hvis den reisende har mottatt erstatning og/eller kompensasjon fra transportøren, har turoperatøren rett til å motregne erstatning og/eller kompensasjon i henhold til lov om pakkereiser og sammensatte reisearrangementer i den erstatningen og/eller kompensasjonen som den reisende har mottatt fra transportøren.

 9.2.1 Fremsættelse af krav efter rejsens afslutning
Krav om erstatning og/eller forholdsmæssigt afslag i rejsens pris - som følge af mangler, der er blevet reklameret korrekt over, og som ikke er blevet afhjulpet af rejsearrangøren - skal fremsættes over for rejsearrangøren senest 4 uger efter rejsens afslutning. I modsat fald mister den rejsende retten til at gøre krav mod rejsearrangøren gældende. Reklamationen skal fremsendes skriftlige på mail til kundesupport@caddiegolf.dk.

9.3 Begrensninger av reisearrangørens ansvar
Luftfartsselskaper og rederier er direkte ansvarlige for at transporten utføres korrekt og reguleres av Warszawa- og Montrealkonvensjonene av henholdsvis 1929 og 1999 (for lufttransport) og Atenkonvensjonen av 1974 (for sjø- og vanntransport), som Danmark er underlagt i henhold til EU-forordning 889/2002 og 261/2004, samt den danske luftfartsloven av 21.06.2007. Reisearrangørens ansvar kan derfor ikke overstige det beløpet som gjelder for de transportørene som er direkte ansvarlige for transporten.

Begrensningene for maksimal erstatning i henhold til Warszawa- og Montrealkonvensjonene er satt til:

  • Ved dødsfall eller skade på passasjerer: 113 100 SDR - hvis flyselskapet kan bevise at det ikke har opptrådt uaktsomt eller utilbørlig, eller hvis hendelsen skyldes uaktsom eller utilbørlig opptreden fra en tredjepart. 
  • For skade forårsaket av forsinkelse i passasjertransporten: 4 694 SDR.
  • For ødeleggelse, tap, skade eller forsinkelse av bagasje: 1 131 SDR.

Grensene for maksimal erstatning i henhold til Atenkonvensjonen og EU-forordning 392/2009 er satt til:

  • Ved dødsfall eller skade på passasjerer: 250 000 SDR til 400 000 SDR - avhengig av årsaken til skaden og transportørens skyld
  • Ved ødeleggelse, tap eller skade på håndbagasje: 2 250 SDR
  • Ved ødeleggelse, tap av eller skade på kjøretøy, inkludert bagasje i eller på kjøretøyet: 12 700 SDR - transportøren er kun ansvarlig for skader som skyldes egen skyld
  • Ved ødeleggelse, tap av eller skade på annen bagasje enn håndbagasje og kjøretøy: 3 375 SDR

Såkalte "verdisaker" erstattes ikke i henhold til regelverket.

Grensene for maksimal erstatning i henhold til COTIF-konvensjonen og EU-forordning 1371/2007 er satt til:

  • For dødsfall og skade på passasjerer: 175 000 SDR
  • For tap av eller skade på eiendom: 1 400 SDR
  • Ved helt eller delvis tap av kjøretøy: 8 000 SDR
  • For skade på gjenstander som er etterlatt i kjøretøyet: 1 400 SDR - transportøren er kun ansvarlig for skader som skyldes hans/hennes feil

Når det gjelder busstransport, reguleres begrensningene for dødsfall eller personskade og tap av eller skade på bagasje av forordning 181/2011 av 16. februar 2011 om busspassasjerers rettigheter.

Hvis transportørens ansvar ikke er begrenset av annen EU-lovgivning eller internasjonale konvensjoner, begrenser reisearrangøren sitt ansvar til tre ganger pakkereisens totalpris.


10. Utveksling av kontaktinformasjon med turoperatørens forretningspartnere - personopplysninger

For å administrere den reisendes bestillinger og reservasjoner utleverer reisearrangøren personopplysninger som navn, mobiltelefonnummer, e-postadresse, fødselsdato eller annen relevant informasjon til samarbeidspartnere der dette er relevant. Reisearrangøren utleverer kun opplysninger til samarbeidspartnere der det er inngått en databehandleravtale.  I forbindelse med utlevering av eventuelle kontaktopplysninger kan den reisende få direkte informasjon fra reisearrangørens samarbeidspartner om for eksempel ankomstinformasjon, koder til dører og nøkkelbokser. Personopplysninger kan også bli utlevert ved kanselleringer og forsinkelser av transport, flyreiser, fergeoverfarter eller hvis reisearrangøren bistår med søknader om kompensasjon fra flyselskaper eller andre transportleverandører.

Ved en eventuell tvist mellom reisearrangørens samarbeidspartner og den reisende eller en av deltakerne på reisen, har reisearrangøren rett til å utlevere relevant kontaktinformasjon.

Kontaktopplysninger som utleveres til samarbeidspartnere vil ikke bli brukt til markedsføringsformål og vil bli slettet etter at selve reisen er gjennomført.


11. Jurisdiksjon og lovvalg

11.1 Klagenemnda for pakkereiser
Hvis det ikke oppnås enighet om erstatningskrav og/eller beløp etc. ved klage til Caddie Golfrejser A/S eller formidleren, kan den reisende bringe klagen inn for Pakkereisenævnet, Haldor Topsøes Allé 1, st. bygning 91. 2800 Kgs. Lyngby. Nettstedet til Pakkerejse-Ankenævnet er www.pakkerejseankenaevnet.dk. Som følge av medlemskapet i Danmarks Rejsebureau Forening er reisearrangøren forpliktet til å rette seg etter Pakkerejse-Ankenævnets avgjørelser. Dette med mindre foreningens styre gir dispensasjon fra dette kravet fordi avgjørelsen skal bringes inn for en dansk domstol, jf. foreningens vedtekter.

11.2 Danske domstoler
Alle tvister og uenigheter som måtte oppstå eller oppstå i forbindelse med inngåelse og/eller oppfyllelse av en gitt avtale, og som ikke kan løses mellom partene alene eller av Pakkerejse-Ankenævnet, skal, hvis partene ønsker det, bringes inn for danske nasjonale domstoler for endelig avgjørelse, og vil være underlagt dansk rett, med mindre annet følger av forordning 1215/2012 og Romakonvensjonen av 1980.

Med forbehold om trykkfeil | Dokumentet er oppdatert i  februar 2024.